Skatteförvaltningens certifikattjänst
Skatteförvaltningens certifikattjänst är en e-tjänst som håller på att utvecklas för hantering av gränssnitt och certifikat.
Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt.
Med ett certifikat identifieras och auktoriseras en organisation som anmäler eller hämtar uppgifter via gränssnitten. Med hjälp av certifikatet säkerställs dessutom materialets beständighet. Lösningen grundar sig på digitala certifikat (Public Key Infrastructure).
Tidsplan för införande av tjänsten
Målet är att Skatteförvaltningens, inkomstregistrets och det positiva kreditupplysningsregistrets kunder ska börja använda den nya e-tjänsten i augusti 2024.
Den nya tjänsten påverkar inte de gällande certifikaten, utan de används på normalt sätt under hela deras giltighetstid.
Beställning av certifikat
Produktionscertifikat för Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt ska för närvarande beställas i inkomstregistrets e-tjänst.
Se även anvisningar för förnyelse av certifikat
Testcertifikat för Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt ska beställas enligt de tjänstespecifika anvisningarna:
intressentgruppstestning av inkomstregistret
När e-tjänsten i Skatteförvaltningens certifikattjänst införs, upphör hanteringen av gränssnittsansökningar och certifikat i inkomstregistrets e-tjänst.